Gezond aan Zee Blog

Avonturen uit Kantoor

Maak kennis met Gezond aan Zee (gratis workshops)
slider-1

Gezond aan Zee is in beweging! Kom langs op onze open dag op 15 februari  2019 van 17 – 20u voor het volgen van een gratis workshop en/of een hapje en een drankje bij Gezond aan Zee. 

 

Inloop vanaf 17:00u

 

Workshop ronde 1 van 17:30 – 18:00u

– Surffitness en fysiotherapie met Thomas van der Starre

Ben je benieuwd wat belangrijke verbeterpunten zijn wat betreft surfen en jouw lichaam? En wil je weten hoe jouw lichaam er voor staat? Kom dan langs deze workshop bij Gezond aan Zee.

– Artrose onder de duim krijgen met Fenke Aarsbergen
Invloeden van artrose in de duim en wat kan je er aan en mee doen.

– Blote voeten wandeling met Linde Logtenberg

Lopen op blote voeten is heel gezond, ook buiten. Maar hoe zit dat in de winter? En waarom is dit eigenlijk zo gezond? Wandel mee en leer meer over gezond bewegen.

Workshop ronde 2 van 19:00 – 19:30u

– Supermarkt Safari met Judith Schelling (45 minuten)

Wegwijs worden in het oerwoud van producten in de supermarkt!

Vetarme producten vol suiker, ambachtelijke voedingsmiddelen met een lange lijst aan E-nummers, valse gezondheidsclaims en zogenaamde ‘natuurlijke’ producten. Ga mee op Supermarkt Safari met diëtist Judith. Om 19:00u lopen we samen vanaf Gezond aan Zee naar de Jumbo. Geef je snel op, er is maar plek voor 6 mensen.

– Work in met Ruurd Mosterd

Work out is wat we graag doen, zeker met alle goede voornemens.  Afvallen, nieuwe trainingsdoelen etc. Maar hoe zit het met work in? Oefeningen die geen energie kosten, maar juist opleveren. Ruurd neemt je mee naar buiten en laat je ervaren wat dit concept inhoud.

– Levenskompas met Anneke Goslings
Hoe vul jij je leven in? Leef je volgens je waarden? Zijn er waarden gebieden die niet in balans zijn? Kom hier achter door je eigen levens kompas in te vullen en maak de balans op.

– The way we move met Arjan Mulder

Een holistische kijk op manuele therapie.

Stuur een mail naar ruurd@gezondaanzee.nl om je aan te melden voor een van de workshops. Check onze Facebook svp voor de laatste informatie!

FAAM Health bij Gezond aan Zee

Gezond aan Zee heeft er twee nieuwe collega’s bij. Vanaf 1 januari 2019 sluiten Fenke Aarsbergen en Arjan Mulder van FAAM Health aan bij ons. Welkom!

Arjan en Fenke hebben een praktijk voor ergo-handtherapie en manuele, hand- en fysiotherapie.

Fijne en gezonde feestdagen
2018-10-14 08.57.10

Foto: Marinus Joris

Het team van Gezond aan Zee wenst iedereen fijne en gezonde feestdagen!

Bootcamp Fokker
IMG_2413

Afgelopen week is de samenwerking tussen Gezond aan Zee Outdoor en Pluhz gestart! Daar zijn we erg blij mee! In opdracht van Pluhz gaven we afgelopen woensdag een succesvolle bootcamp bij een vestiging van Fokker in Helmond.

GAZO gaat zich de komende maanden inzetten om bij de vestigingen van Fokker een gezonde levensstijl te promoten. De samenwerking tussen Gezond aan Zee en Pluhz loopt al langer. Vanaf 2016 geeft de crew van Gezond aan Zee lezingen over gezondheid en zet zich in voor online coaching m.b.t. gezondheid.

Pluhz is een bedijf die een nieuwe innovatieve manier ontwikkeld heeft om zorgvragen te beantwoorden. Via een nieuw chat-systeem is het mogelijk om binnen enkele ogenblikken in contact te komen met een specialist, professional of arts. Pluhz werkt o.a. samen met Fokker en Gemeente Den Haag.

Openingstijden laatste week 2017

Gezond aan Zee is tussen kerst en oud en nieuw beperkt open.

Openingstijden laatste week 2017:

woensdag 27 december 08 – 17u

vrijdag 29 december 08 – 17u

Andere dagen zijn we gesloten. Vanaf dinsdag 2 januari 2018 zullen we weer open zijn.

Gezond aan Zee wenst iedereen fijne feestdagen toe en een gezond 2018

Klachten bij jonge kinderen

De gezondheid van jonge kinderen kenmerkt zich door een grote mate van veranderbaarheid, zowel fysiek als mentaal.

 Het weefsel van jonge kinderen is zacht en vervormbaar, de gewrichten zijn flexibel en in het gedrag laten jonge kinderen zien dat ze zich snel aan verschillende situaties kunnen aanpassen.
Gelukkig kan bij een bevalling de schedel van een baby vervormen. Gelukkig is er bij een val van een kind niet direct letsel en gelukkig kan hij zich onder minder prettige omstandigheden staande houden.

Klachten
In de praktijk kom ik helaas ook jonge kinderen met klachten tegen.
Dan is de grote mate van veranderbaarheid niet genoeg om een blessure, pijnklachten of andere symptomen te voorkomen.
Soms is een val zó ongelukkig dat een bot breekt. Een verstapping zó, dat er ligamenten (in)scheuren of is er een andere factor aanwezig zodat kinderen ziek worden.

Beschermingsreactie
Ik kijk er als volgt tegenaan: als een omgevingsfactor (mechanisch, chemisch, mentaal) groter is dan kinderen kunnen verwerken en integreren, dan reageert het bindweefsel met een beschermingsreactie. Bijvoorbeeld een verharding of verstijving.
Dit resulteert in een verminderde beweeglijkheid met een patroon tot gevolg.
Gelukkig heb ik tijdens de opleiding osteopathie en de daaropvolgende bij- en nascholingen verschillende manieren geleerd om de veranderbaarheid van bindweefsel te beïnvloeden en de beweeglijkheid te verbeteren.

In de praktijk
In de praktijk gaat dat als volgt: eerst vraag ik ouders en de kinderen naar de omgevingsfactor, hoe en wat is er gebeurd? Is deze omgevingsfactor te veranderen? Daarna onderzoek ik met mijn handen de veranderbaarheid van het bindweefsel. Is er vermindering van beweeglijkheid aanwezig, die een patroon met een kracht en een richting heeft?
Is deze osteopathisch te beïnvloeden?
En dan volgt het belangrijkste: hoe kan de gezondheid en dus de veranderbaarheid weer terugkomen?

Bron: https://www.osteopathie.nl/nieuws/blog

Uitlijnen van je lichaam

Wat is uitlijnen? En waarom is het zo belangrijk?

Het uitlijnen van je lichaam houdt in dat je de positie van je lichaamsdelen (ten opzichte van elkaar) bekijkt en deze zo positioneert dat je lichaam optimaal kan functioneren.

Uit biomechanische studies is gebleken dat er een bepaalde uitlijning van het lichaam bestaat die ervoor zorgt dat je lichaam met al haar cellen optimaal kan functioneren en gezond blijft. Je spieren moeten werken, en je gewrichten en banden worden op een natuurlijke manier belast.

Je kan het vergelijken met de uitlijning van de wielen van je auto. Wanneer deze niet goed uitgelijnd zijn slijten ze sneller, je auto kan wat naar links of rechts gaan trekken en hij gebruikt meer brandstof.
Dit is ook zo met je lijf. Wanneer je je lijf slecht uitlijnt, worden je gewrichten verkeerd belast en slijten ze sneller. De banden van je auto kan je eindeloos vervangen, maar je gewrichten?

Dus is het belangrijk om te weten wát dan een juiste uitlijning van je lichaam is.

Binnenkort kan je hier meer over leren bij Natuurlijk Gezond, mijn nieuwe concept binnen Gezond aan Zee.

Linde Logtenberg
(Sport)fysiotherapeut, Physical Rehabilitation Trainer, Natuurlijk Gezond Specialist.

Prikkelbare Darm Syndroom

Mensen die te maken hebben met het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) hebben naast buikklachten vaak nog te maken met andere problemen. Lichamelijk zou je kunnen denken aan hoofdpijn of vermoeidheid, maar op het sociale vlak kan dit ook leiden tot ongemakken.

Denk bijvoorbeeld eens aan een keer heerlijk uit eten! Heerlijk kan vaak weggelaten worden bij deze mensen. Niet zozeer omdat ze het eten niet lekker vinden, maar meer vanwege de (mogelijke) reactie op het eten, of de bereiding ervan. Krampen, misselijkheid, diarree (of juist een verstopping) kunnen het gevolg zijn van zo’n “gezellige” avond. Deze klachten kunnen niet alleen een gevolg zijn, maar een prikkeling van de darmen kan ook nog een veel grotere uitwerking hebben. Een groot probleem van het PDS is dat het voor de buitenwereld vaak niet zichtbaar is. Dit houdt in dat er vaak sprake is van onbegrip (“ga toch gezellig mee wat eten”, “als ik zo weinig zou eten, dan dan zou ik ook niet dik worden”). Het is echter weldegelijk een serieus probleem!

Osteopathie kan een zinvolle bijdrage leveren aan het welzijn van de patiënten met het PDS. Kan dit ervoor zorgen dat de klachten volledig verdwijnen? Misschien…bij enkele mensen, maar vaak zie je in ieder geval een sterke afname van klachten, tot grote opluchting van de personen in kwestie.

Hoe kijken wij nou naar dit soort klachten? Allereerst dien je de anatomie enigszins te begrijpen, voordat je de klachten kunt begrijpen. Een darm is meer dan een buis waar voedsel doorheen gaat. Het bestaat uit een aantal lagen, slijmvliezen, spieren etc. Deze moeten van een goede kwaliteit zijn om het hele verteringsproces goed en vlotjes te laten verlopen. Daarbij is het natuurlijk van belang, dat de bezenuwing, alsook de bloedtoevoer en –afvoer goed verlopen.?Om ieder orgaan, dus ook de darm, loopt een soort (bindweefsel)vlies, een fascia. Deze fascia heeft een aantal functies, waaronder het functioneren als ophangsysteem, maar het zorgt er ook voor dat de structuren bijvoorbeeld langs elkaar kunnen glijden.  ?Als je kijkt naar de schematische tekening, dan zie je de dwarsdoorsnede van de darmen (blauwe rondjes) ten opzichte van de wervelkolom (verticale blauwe strepen). De roze lijn is de fasciale omhulling en de groene en rode lijnen staan voor de bezenuwing en de doorbloeding van de darmen. Wanneer de fascia gespannen is  ter hoogte van de ophanging  van de darm (bruine pijl en kruisjes), dan worden de bloedvaten en de zenuwen al het ware ‘afgeknepen’. Hierdoor is er te weinig doorbloeding, wat zorgt voor een verslechtering van het slijmvlies en gespannen darmen door een samentrekken (verkramping) van de spierlagen in de darm. Ook krijgt de darm te weinig of juist teveel zenuwprikkeling, waardoor bijvoorbeeld het samentrekken van de darm vertraagt of juist versnelt. Dit kan tot gevolg hebben dat er obstipatie of juist diarree ontstaat.

Binnen de osteopathische behandeling is het zaak om de spanning van dit ophangsysteem zo optimaal mogelijk te krijgen, zodat de bloedvaten en de zenuwen gewoon hun werk kunnen doen.?Bij dit verhaal, is het ook belangrijk om verder te kijken in het hele verteringsproces. Zo is het bijvoorbeeld ook zeer belangrijk  dat bijvoorbeeld de lever en de nieren de afvalstoffen goed kunnen verwerken en dat de galblaas de gal kan meegeven aan de (vette) voeding.?De schedel speelt naast het buikverhaal ook vaak een rol in dit verhaal… Ter hoogte van de achterkant van de schedel treedt aan zowel de linker als rechter kant een bepaalde hersenzenuw (nervus vagus) via een schedelnaad naar buiten. Deze zenuw loopt via de borstkas, waar hij de longen en het hart verzorgt, richting de buik en hier voorziet hij vrijwel alle organen die te maken hebben met de vertering van prikkels. Wanneer er dus ter hoogte van de schedel een probleem is, dan kan het zijn dat deze zenuw teveel geprikkeld wordt, met bijvoorbeeld een overprikkeling van de darmen tot gevolg.

Last but not least….de voeding. Mensen met gevoelige darmen moeten natuurlijk goed letten op hun voeding. Eerst moet je zien te achterhalen welke voeding jij niet kunt verdragen. Dat kost tijd en het bij houden van een soort voedseldagboek kan hierbij een goed hulpmiddel zijn. Zodra je weet wat je niet goed kunt verdragen, is het zaak om deze producten zo veel mogelijk weg te laten. Daarnaast is het zaak om voldoende water te drinken, ten gunste van de kwaliteit van je slijmvliezen.
Samengevat is het dus belangrijk om het PDS niet te zien als slechts een darmprobleem, maar de totale mens te benaderen. De probleemzones opzoeken waardoor de darmen geprikkeld raken en deze aanpakken. De kans is dan groot dat zowel je darmen als je jijzelf daarna beter kunnen functioneren!

Bron: Max Elze