Gezond aan Zee Blog

Avonturen uit Kantoor

Bootcamp Fokker
IMG_2413

Afgelopen week is de samenwerking tussen Gezond aan Zee Outdoor en Pluhz gestart! Daar zijn we erg blij mee! In opdracht van Pluhz gaven we afgelopen woensdag een succesvolle bootcamp bij een vestiging van Fokker in Helmond.

GAZO gaat zich de komende maanden inzetten om bij de vestigingen van Fokker een gezonde levensstijl te promoten. De samenwerking tussen Gezond aan Zee en Pluhz loopt al langer. Vanaf 2016 geeft de crew van Gezond aan Zee lezingen over gezondheid en zet zich in voor online coaching m.b.t. gezondheid.

Pluhz is een bedijf die een nieuwe innovatieve manier ontwikkeld heeft om zorgvragen te beantwoorden. Via een nieuw chat-systeem is het mogelijk om binnen enkele ogenblikken in contact te komen met een specialist, professional of arts. Pluhz werkt o.a. samen met Fokker en Gemeente Den Haag.

Openingstijden laatste week 2017

Gezond aan Zee is tussen kerst en oud en nieuw beperkt open.

Openingstijden laatste week 2017:

woensdag 27 december 08 – 17u

vrijdag 29 december 08 – 17u

Andere dagen zijn we gesloten. Vanaf dinsdag 2 januari 2018 zullen we weer open zijn.

Gezond aan Zee wenst iedereen fijne feestdagen toe en een gezond 2018

Klachten bij jonge kinderen

De gezondheid van jonge kinderen kenmerkt zich door een grote mate van veranderbaarheid, zowel fysiek als mentaal.

 Het weefsel van jonge kinderen is zacht en vervormbaar, de gewrichten zijn flexibel en in het gedrag laten jonge kinderen zien dat ze zich snel aan verschillende situaties kunnen aanpassen.
Gelukkig kan bij een bevalling de schedel van een baby vervormen. Gelukkig is er bij een val van een kind niet direct letsel en gelukkig kan hij zich onder minder prettige omstandigheden staande houden.

Klachten
In de praktijk kom ik helaas ook jonge kinderen met klachten tegen.
Dan is de grote mate van veranderbaarheid niet genoeg om een blessure, pijnklachten of andere symptomen te voorkomen.
Soms is een val zó ongelukkig dat een bot breekt. Een verstapping zó, dat er ligamenten (in)scheuren of is er een andere factor aanwezig zodat kinderen ziek worden.

Beschermingsreactie
Ik kijk er als volgt tegenaan: als een omgevingsfactor (mechanisch, chemisch, mentaal) groter is dan kinderen kunnen verwerken en integreren, dan reageert het bindweefsel met een beschermingsreactie. Bijvoorbeeld een verharding of verstijving.
Dit resulteert in een verminderde beweeglijkheid met een patroon tot gevolg.
Gelukkig heb ik tijdens de opleiding osteopathie en de daaropvolgende bij- en nascholingen verschillende manieren geleerd om de veranderbaarheid van bindweefsel te beïnvloeden en de beweeglijkheid te verbeteren.

In de praktijk
In de praktijk gaat dat als volgt: eerst vraag ik ouders en de kinderen naar de omgevingsfactor, hoe en wat is er gebeurd? Is deze omgevingsfactor te veranderen? Daarna onderzoek ik met mijn handen de veranderbaarheid van het bindweefsel. Is er vermindering van beweeglijkheid aanwezig, die een patroon met een kracht en een richting heeft?
Is deze osteopathisch te beïnvloeden?
En dan volgt het belangrijkste: hoe kan de gezondheid en dus de veranderbaarheid weer terugkomen?

Bron: https://www.osteopathie.nl/nieuws/blog

Uitlijnen van je lichaam

Wat is uitlijnen? En waarom is het zo belangrijk?

Het uitlijnen van je lichaam houdt in dat je de positie van je lichaamsdelen (ten opzichte van elkaar) bekijkt en deze zo positioneert dat je lichaam optimaal kan functioneren.

Uit biomechanische studies is gebleken dat er een bepaalde uitlijning van het lichaam bestaat die ervoor zorgt dat je lichaam met al haar cellen optimaal kan functioneren en gezond blijft. Je spieren moeten werken, en je gewrichten en banden worden op een natuurlijke manier belast.

Je kan het vergelijken met de uitlijning van de wielen van je auto. Wanneer deze niet goed uitgelijnd zijn slijten ze sneller, je auto kan wat naar links of rechts gaan trekken en hij gebruikt meer brandstof.
Dit is ook zo met je lijf. Wanneer je je lijf slecht uitlijnt, worden je gewrichten verkeerd belast en slijten ze sneller. De banden van je auto kan je eindeloos vervangen, maar je gewrichten?

Dus is het belangrijk om te weten wát dan een juiste uitlijning van je lichaam is.

Binnenkort kan je hier meer over leren bij Natuurlijk Gezond, mijn nieuwe concept binnen Gezond aan Zee.

Linde Logtenberg
(Sport)fysiotherapeut, Physical Rehabilitation Trainer, Natuurlijk Gezond Specialist.

Prikkelbare Darm Syndroom

Mensen die te maken hebben met het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) hebben naast buikklachten vaak nog te maken met andere problemen. Lichamelijk zou je kunnen denken aan hoofdpijn of vermoeidheid, maar op het sociale vlak kan dit ook leiden tot ongemakken.

Denk bijvoorbeeld eens aan een keer heerlijk uit eten! Heerlijk kan vaak weggelaten worden bij deze mensen. Niet zozeer omdat ze het eten niet lekker vinden, maar meer vanwege de (mogelijke) reactie op het eten, of de bereiding ervan. Krampen, misselijkheid, diarree (of juist een verstopping) kunnen het gevolg zijn van zo’n “gezellige” avond. Deze klachten kunnen niet alleen een gevolg zijn, maar een prikkeling van de darmen kan ook nog een veel grotere uitwerking hebben. Een groot probleem van het PDS is dat het voor de buitenwereld vaak niet zichtbaar is. Dit houdt in dat er vaak sprake is van onbegrip (“ga toch gezellig mee wat eten”, “als ik zo weinig zou eten, dan dan zou ik ook niet dik worden”). Het is echter weldegelijk een serieus probleem!

Osteopathie kan een zinvolle bijdrage leveren aan het welzijn van de patiënten met het PDS. Kan dit ervoor zorgen dat de klachten volledig verdwijnen? Misschien…bij enkele mensen, maar vaak zie je in ieder geval een sterke afname van klachten, tot grote opluchting van de personen in kwestie.

Hoe kijken wij nou naar dit soort klachten? Allereerst dien je de anatomie enigszins te begrijpen, voordat je de klachten kunt begrijpen. Een darm is meer dan een buis waar voedsel doorheen gaat. Het bestaat uit een aantal lagen, slijmvliezen, spieren etc. Deze moeten van een goede kwaliteit zijn om het hele verteringsproces goed en vlotjes te laten verlopen. Daarbij is het natuurlijk van belang, dat de bezenuwing, alsook de bloedtoevoer en –afvoer goed verlopen.?Om ieder orgaan, dus ook de darm, loopt een soort (bindweefsel)vlies, een fascia. Deze fascia heeft een aantal functies, waaronder het functioneren als ophangsysteem, maar het zorgt er ook voor dat de structuren bijvoorbeeld langs elkaar kunnen glijden.  ?Als je kijkt naar de schematische tekening, dan zie je de dwarsdoorsnede van de darmen (blauwe rondjes) ten opzichte van de wervelkolom (verticale blauwe strepen). De roze lijn is de fasciale omhulling en de groene en rode lijnen staan voor de bezenuwing en de doorbloeding van de darmen. Wanneer de fascia gespannen is  ter hoogte van de ophanging  van de darm (bruine pijl en kruisjes), dan worden de bloedvaten en de zenuwen al het ware ‘afgeknepen’. Hierdoor is er te weinig doorbloeding, wat zorgt voor een verslechtering van het slijmvlies en gespannen darmen door een samentrekken (verkramping) van de spierlagen in de darm. Ook krijgt de darm te weinig of juist teveel zenuwprikkeling, waardoor bijvoorbeeld het samentrekken van de darm vertraagt of juist versnelt. Dit kan tot gevolg hebben dat er obstipatie of juist diarree ontstaat.

Binnen de osteopathische behandeling is het zaak om de spanning van dit ophangsysteem zo optimaal mogelijk te krijgen, zodat de bloedvaten en de zenuwen gewoon hun werk kunnen doen.?Bij dit verhaal, is het ook belangrijk om verder te kijken in het hele verteringsproces. Zo is het bijvoorbeeld ook zeer belangrijk  dat bijvoorbeeld de lever en de nieren de afvalstoffen goed kunnen verwerken en dat de galblaas de gal kan meegeven aan de (vette) voeding.?De schedel speelt naast het buikverhaal ook vaak een rol in dit verhaal… Ter hoogte van de achterkant van de schedel treedt aan zowel de linker als rechter kant een bepaalde hersenzenuw (nervus vagus) via een schedelnaad naar buiten. Deze zenuw loopt via de borstkas, waar hij de longen en het hart verzorgt, richting de buik en hier voorziet hij vrijwel alle organen die te maken hebben met de vertering van prikkels. Wanneer er dus ter hoogte van de schedel een probleem is, dan kan het zijn dat deze zenuw teveel geprikkeld wordt, met bijvoorbeeld een overprikkeling van de darmen tot gevolg.

Last but not least….de voeding. Mensen met gevoelige darmen moeten natuurlijk goed letten op hun voeding. Eerst moet je zien te achterhalen welke voeding jij niet kunt verdragen. Dat kost tijd en het bij houden van een soort voedseldagboek kan hierbij een goed hulpmiddel zijn. Zodra je weet wat je niet goed kunt verdragen, is het zaak om deze producten zo veel mogelijk weg te laten. Daarnaast is het zaak om voldoende water te drinken, ten gunste van de kwaliteit van je slijmvliezen.
Samengevat is het dus belangrijk om het PDS niet te zien als slechts een darmprobleem, maar de totale mens te benaderen. De probleemzones opzoeken waardoor de darmen geprikkeld raken en deze aanpakken. De kans is dan groot dat zowel je darmen als je jijzelf daarna beter kunnen functioneren!

Bron: Max Elze

Winterprogramma bij Gezond aan Zee Outdoor

De dagen worden korter en de feestdagen zijn in aantocht. Een gezellige periode staat voor de deur. Helaas gaat dit vaak gepaard met meer binnen zitten en dus minder bewegen. Gelukkig gaat Gezond aan Zee Outdoor met een mooi gevarieerd de winter door!

DCIM104GOPRO

Op de zaterdagen wordt er op Scheveningen o.a  gesurft, gezwommen en gepeddeld tijdens ‘Watersessions’. Zondagochtend is het tijd om je hardloopschoenen aan te trekken en de onverharde paden van het strand en Meijendel te verkennen met hardlooptrainer Michael Vallen. Deze training heet ‘trailrunning’.

Iedere dinsdagavond is er ‘Surfit’ bij Gezond aan Zee. Deze indoortraining is zeer gevarieerd en functioneel voor golfsurfers. De onderdelen die gedaan worden zij coretraining, krachttraining, mobiliteitstraining en balanstraining.

‘Swim & Run’ is onze combi training. Allereerst wordt er hardgelopen en hardlooptechnieken behandeld op de boulevard van Scheveningen. Vervolgens wordt er een zwemtraining verzorgd door Gezond aan Zee Outdoor in zwembad ‘de Blinkerd’.

Kortom een veelzijdig aanbod om de winter fit door te komen. Stuur een mail naar outdoor@gezondaanzee.nl om een gratis proeftraining te doen. Een 10 rittenkaart is 100 euro. Meer informatie op www.gezondaanzeeoutdoor.nl

Over voeding, darmen, poep en FODMAPs

Wist je dat tot wel 20% van de Westerse bevolking worden gediagnosticeerd met het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)? Vooral jongvolwassen vrouwen hebben er last van. PDS behoort tot de zogenaamde functionele maag-darmklachten (buikklachten). Wanneer bij onderzoek geen zichtbare afwijkingen worden gevonden maar de klachten wel aanhouden, wordt de diagnose PDS gesteld. De klachten worden veroorzaakt door een overgevoelige darmwand of verstoorde bewegingen van de darm en het geeft diarree en/of verstopping en soms heftige buikpijn.

De precieze oorzaak van die gevoelige darmwand en bewegingen van de darm is niet altijd bekend en waarschijnlijk gaat het om een combinatie van factoren, zoals stress en verkeerde voeding.

Die verkeerde voeding hoeft niet perse een ongezonde voeding te zijn. Sterker nog, als iemand gezonder gaat eten door bijvoorbeeld meer groenten en fruit te eten, kunnen de klachten erger worden! Hoe kan dat?

In vooral koolhydraatrijke voedingsmiddelen zitten Fermenteerbare Oligosacchariden, Disacchariden, Monosacchariden en Polyolen. Afgekort noemen we dit FODMAPs. Wat hebben deze te maken met PDS?

  • FODMAPs zijn geen ingrediënten, allergenen of eiwitten, het zijn een groep van koolhydraten. FODMAP’s zijn te vinden in een breed scala van levensmiddelen, van appels tot melk en van honing tot bruine bonen. Deze koolhydraten worden slecht tot niet opgenomen in de darm en kunnen bij sommige mensen maagklachten en darmklachten veroorzaken.
    Als je aanhoudende maagdarm-klachten hebt, zou het FODMAP-arm dieet kunnen helpen. Het dieet moet nauwlettend worden gevolgd waarbij in het begin specifieke voedingsmiddelen en ingrediënten moeten worden vermeden. Het FODMAP-arm dieet bevat gelukkig nog veel lekker en gezond voedsel, zoals fruit (bananen, aardbeien, kiwi’s), groenten (aardappel, courgette, paprika, pompoen), rijst, quinoa, noten, zaden, vlees, eieren en nog veel meer. Ik heb vele suggesties voor lekkere recepten voor je!
  • FODMAP’s zijn niet ongezond of slecht, ze zijn gewoon niet goed voor iedereen. Net als met gluten reageren sommige mensen sterk op voedingsmiddelen die hoog zijn in FODMAP’s. Anderen hebben helemaal geen last van FODMAP’s en zouden deze dan ook niet moeten mijden. Mensen zonder darmklachten hoeven dit dieet dus niet te volgen.
  • Het FODMAP-arm dieet is geen wondermiddel. Elk lichaam is anders. Veel mensen met PDS zullen een ongelooflijke verbetering van de gezondheid zien door het verminderen van hun – – – FODMAP-inname, anderen zien weinig of geen effect. Daarbij spelen andere factoren zoals stress, omgeving en verandering van werk of leefsituatie ook een rol en kan niet altijd met alleen een dieet klachtencontrole worden bereikt. Het beste is dan ook om het dieet onder begeleiding te doen bijvoorbeeld met een diëtist die gespecialiseerd is in het FODMAP-arm dieet.
  • Als je het FODMAP-arm dieet overweegt, is het verstandig om daar deskundige begeleiding en ondersteuning bij te zoeken. Het is namelijk lastig zelf uit te zoeken welke voedingsmiddelen je kan eten en welke je moet vermijden. Ook wil je geen tekorten in je voeding oplopen. Makkelijk is het (in het begin) niet, dus wat hulp kun je vaak wel gebruiken. Daarnaast is het ook belangrijk om informatie uit een juiste, betrouwbare bron te krijgen en niet alles over te nemen wat op internet wordt gezet. Een diëtist die ervaring heeft met het FODMAP-arm dieet kan je helpen. Zo vermijd je niet onnodig bepaalde (gezonde) voedingsmiddelen en kan je lekker, gevarieerd, voedzaam én FODMAP-arm eten.

In 2015 heb ik de bijscholing/cursus van het Allergieplatform gevolgd om mensen te kunnen begeleiden bij het FODMAP-arm dieet. Niks zo mooi als diëtist om cliënten trots te horen vertellen dat hun poep eindelijk weer normaal is!

Afgelopen weekend ben ik opnieuw bijgeschoold door af te reizen naar Kamerik waar masterclasses werden gegeven (georganiseerd door de diëtisten van Fodmapfoodies). Deels herhaling (fijn om dat wat je weet weer helder voor je te zien) en deels nieuwe inzichten!

Heb je onduidelijke darmklachten die waarschijnlijk met je voeding te maken hebben of heb je geen normale ontlasting? Het FODMAP-arm dieet kan echt helpen. Ik zoek het graag met je uit!

Darm gezondheid

Balans

Den Haag wordt de laatste tijd overspoeld door frisse, fitte mensen met bontgekleurde yogapants die met matjes op het strand en in parken neerstrijken om bewonderenswaardige evenwichtscaperiolen uit te halen. En of ze nu het bloed onder je nagels vandaan halen met hun #smoothies#yogaforlive’s of dat je er stiekem bij zou willen horen maar je been nog niet zo ver in je nek kunt krijgen, we moeten eerlijk toegeven, ze hebben wel begrepen waar het om draait: Balans!

Als fysiotherapeuten weten wij dat het vinden en houden van balans een centraal thema is, als het gaat om gezond zijn. Balans in de meest ruime zin van het woord.
Door gebrek aan balans tussen belasting en belastbaarheid kan iemand letterlijk en figuurlijk uit evenwicht raken. Daar hoeft niet eens altijd een duidelijke oorzaak achter te liggen.

Stel je bent druk; je probeert maximaal te presteren op werk, je kinderen of partner voldoende aandacht en tijd te geven of jezelf uit te dagen om net dat beetje extra eruit te persen tijdens een sportwedstrijd. Je lichaam helpt je daarbij door meer stresshormonen aan te maken om je te wapenen tegen de strijd. Een poosje is dat functioneel maar duurt dat te lang, dan gaan die stresshormonen tegen je werken. Je lichaam raakt van slag en er ontstaan andere aanspanningspatronen in je spieren. Dat veroorzaakt eerst een verstoring in één gewricht maar vervolgens raakt een hele keten uit balans en boem je hebt klachten.

Als fysiotherapeut helpen wij dagelijks mensen om balans weer terug te vinden zodat klachten kunnen herstellen. Dit doen we zowel op microniveau door gewrichten te stabiliseren als op macroniveau door iemand te begeleiden in het vinden van balans tussen de belasting en belastbaarheid.

Als geen ander snappen de therapeuten van GAZ het belang van balans. Zowel in een fysiek sterk lichaam als een opgeruimde ontspannen geest. Nu gaan wij nog een stukje verder. Met nieuwe collega’s sporttherapeut Marijke Bakker, osteopaat Hans Posthuma en manueel therapeut Sence van Proosdij proberen wij het plaatje nog completer te krijgen. In onze multidisciplinaire setting kunnen wij vele verschillende aspecten van gezond worden aanpakken. Wat is het probleem? Bij wie ben je op je plek? Zijn de voorwaarden voor herstel goed of moet je een handje geholpen worden? Wil je tips of adviezen of een heel begeleid trainingsproject? Wij zoeken met jou naar de beste behandeling voor jou.

Onze beweegreden ben jij.

(En als jij gewoon weer lekker wil yoga’en in het park, dan krijgen we dat ook best voor elkaar!)